Wednesday, May 15, 2013

Senyuman Terakhir..


Betapa aku sendiri sayu melihat sekujur tubuh yang kini berada di depan ku..
yang pasti...ianya sudah tidak boleh bergerak..ku imbas kembali,setahuku aku tidak pernah mendengar rengekannya untuk meminta itu dan ini..tidak pernah juga aku terdengar rengekan minta dibawa ke padang permainan untuk bermain bersama rakan-rakan,senyuman manja nya sentiasa menguntum di bibirnya..betapa dirinya pandai berselindung di balik duka yang bersarang jauh di lubuk jiwanya...namun semua itu berubah apabila suatu hari dia meminta,membuat satu permintaan yang tak pernah ku duga.



"Abah,adik nak minta satu perkara boleh tak abah?"tanyanya."kau nak apa?"begitu kasar sekali suara itu,namun aku sudah menjangkanya,"adik..adik..nak abah jadi imam untuk adik sembahyang maghrib ni,boleh kan bah?"soalnya yang kelihatan terketar-ketar.takut.ku lihat seraut wajah itu memandang wajah si kecil dengan pandangan yang aku tidak dapat tafsirkan.
"Abah,ustazah adik cakap kalau kita tak sembahyang nanti kita masuk neraka,allah pun tak sayang kat kita dah..nanti abah kena tanggung dosa."begitu lancar sekali si kecil itu memberi penerangan.PANG!!!!!!"kurang ajar punya anak,aku hantar kau sekolah agama bukan nak suruh kau jadi kurang ajar..
Ustazah kau tu pun sama,suka hati aku lah,nak sembahyang ke tak nak ke..aku tak kacau kubur dia pun,bukan aku suruh dia pikul dosa aku..kau pulak tak payah nak mengajar aku..ambil ni."sekali lagi tamparan yang berbisa itu hinggap di pipinya..air matanya mengalir deras aku terkesima.."abah cukup!"namun aku pulak yang di makinya..aku melihat tubuh kecil itu disepak terajang oleh insan yang selama ini aku hormati.darah yang membuak keluar dari kepala si kecil itu.kemarahan yang semakin beraja di jiwa dan diminda abah tidak tertahan lagi..

Aku hanya mampu menangis,sambil memanggil nama ibu yang sudah lama pergi meninggalkanku..disaat ini yang mampu ku sebut hanyalah allah.aku mengharapkan keajaiban agar abah segera berhenti.alhamdulillah doaku di dengari..abah tersandar didinding keletihan selepas penat membelasah tubuh kecil itu.aku segera menerpa kearah insan yang ku sayangi itu...aku meraung sekuat hati..tiada apa yang dapat aku lakukan..allah telah mengambil nya kembali,betapa aku terbayang senda guraunya sehari sebelum tragedi yang menyayat hati itu.

"Akak adik teringin nak abah jadi imam kita bila kita sembahyang..tapi adik tak pernah tengok abah sembahyang,adik malu dengan kawan2 adik..ayah diaorang semua pergi sembahyang,ayah adik tak pernah pun,sembahyang jumaat pun adik kira berapa kali abah pergi..adik tak nak abah mengadap tuhan dengan dosa sebab tak sembahyang..adik sayang abah"ada nada kesedihan diakhir ayatnya.aku tidak mampu untuk berkata.betapa si kecil itu sudah memahami apa itu dosa dan pahala.sekarang aku hanya mampu berdoa pada tuhan semoga terbuka pintu hati ayahku untuk kembali ke jalan yang benar..semoga allah mencucuri rahmat ke atas roh adikku AHMAD AFIQ IKMAL...AMIN!!!!!!

Nota: Abah tu.. manusia ker apa !??

1 comment:

  1. Miswaak is a one kind of brush. Every day people need to brush there teeth. Some of them use plistic brush and some of them use Miskak.
    The BEST Way To Use Miswak

    ReplyDelete