Tuesday, December 11, 2012

Sunnah Yang Telah dilupakan


Amalan sunnah yang telah dicontohkan oleh Rasulullah saw, jika lama tidak diamalkan oleh umat, maka suatu saat umat tidak lagi kenal dengan sunnah tersebut. Bahkan apabila ada sebahagian umat yang mengamalkan lagi sunnah-sunnah yang lama ditinggalkan tersebut, maka pasti muncul tuduhan-tuduhan yang salah terhadap pengamal sunnah tersebut.
Hal ini telah diisyaratkan oleh Rasulullah saw, bahwa agama ini datang dengan asing, dan nantinya akan dianggap asing lagi sebagaimana awal datangnya. Rasulullah saw memberitahukan kepada kita, bahwa sungguh beruntunglah mereka yang mahu menghidupkan amalan sunnah yang telah asing di kalangan umat tersebut. Adakah kita termasuk orang asing yang dianggap beruntung oleh Nabi saw?

Shalat-Shalat Sunnat Yang Ditunaikan Sehari-Hari
Tidaklah seorang muslim mengerjakan solat sunat setiap hari 12 rakaat kerana  Allah, kecuali Allah akan membangunkan sebuah rumah baginya di Syurga.  Rinciannya sebagai berikut : Solat empat rakaat sebelum shalat Zuhur dan dua rakaat setelahnya, dua rakaat setelah sholat maghrib, dua rakaat setelah solat isya’ dan dua rakaat sebelum solat subuh. Peliharalah nasihat yang datang dari Rasul Shallallahu alaihi wa sallam dengan tetap mengerjakan solat sunat sebanyak 12 rakaat.

Sunnah-Sunnah Dalam Azan Dan Iqamah
Membaca selawat kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa salam setelah selesai menjawab azan dari muazzin dan menyempurnakan selawatnya dengan membaca selawat Ibrahimiyyah dan tidak ada selawat yang lebih lengkap dari shalawat tersebut. Dalilnya adalah sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. "Apabila kalian mendengar muazzin maka ucapkanlah seperti apa yang diucapkannya lalu berselawatlah untukku kerana sesungguhnya orang yang bershalawat untukku satu kali, maka Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali". Faedah dari sunnah tersebut : Sesungguhnya Allah berselawat atas hambaNya sepuluh kali. Maksud  Allah berselawat atas hambaNya adalah Allah memuji hambaNya di hadapan para malaikat.


Sunnah-Sunnah Pergi Menuju Masjid
Bersegera Menuju Masjid, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda."Seandainya manusia mengetahui keutamaan panggilan azan dan sof awal kemudian tidaklah mereka bisa mendapatinya kecuali dengan berundi, pastilah mereka berundi dan seandainya mereka mengetahui keutamaan bersegera menuju masjid niscaya mereka akan berlumba-lumba dan seandainya mereka mengetahui keutamaan sepertiga malam yang awal dan shubuh niscaya mereka akan datang kepada-Ku walaupun dengan merangkak". Imam An-Nawawy berkata: "At-Tahjir adalah bersegera menuju shalat".












No comments:

Post a Comment