RINTANGAN PERTAMA:
ORANG MUKMIN YANG DENGKI
KEPADANYA
Sebagaimana lumrah diketahui
hasad adalah penyakit hati yang amat
berbahaya. Hasad boleh
mengikis Iman seseorang Mukmin jika ia tidak cepat
kembali siuman, bertaubat
kepada Tuhan dan tidak dilimpahi ‘Inayah dan
Rahmat Subhanahu Wata’ala.
Tepat seperti yang apa disabdakan oleh Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam:
مآابق مم .ا ءاد مكيلا بد , ءاضغبلا و دسحلا . ةقل احلا يه ءاضغبلاو
. نيدلا قلحت نكلو رعشلا قلحت لوقأ . ينا امأ
“Penyakit umat sebelum
kamu telah menular kepada kamu; iaitu hasad dengki dan
permusuhan. Permusuhan
tersebut ialah pengikis atau pencukur, Saya tidak maksudkan
ia mencukur rambut,
tetapi (yang saya maksudkan) ialah ia mengikis agama.”
(Hadith riwayat Al-Baihaqi)
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam bersabda lagi:
ىلع صرحلا نم اهل دسفأب منغ ةبيرز يف .سرأ ناعئاج ن ابئ ذ ام
لا يف دسلاو لام ملسملا نيد . بطلا رانلا لآ أت امآ تانسحلا ناو
“Bencana melepaskan dua
ekor serigala lapar di dalam kandang kambing tidak lebih
besar daripada bencana
yang menimpa pegangan agama seorang Muslim dan sifat
serakah terhadap harta
(tamakkan harta) dan hasad dengki. Sesungguhnya sifat hasad
memamah segala kebaikan
persis seperti api menjilat kayu kering.”
(Hadith riwayat Al-Tirmizi)
Para Du’at menyeru manusia ke
jalan Allah Subhanahu Wata’ala, khasnya
yang mendapat sambutan baik,
yang cergas, yang masyhur dan berbakat
sentiasa terdedah kepada
cacian lidah orang-orang yang hasad serta tipu-daya
mereka. Golongan tersebut
merasa dengki pada ilmu dan kelebihan-kelebihan
yang ada pada para du’at.
Mereka sentiasa mengintai dan menunggu-nunggu
masa yang baik untuk
mencetuskan pertembungan antara mereka dan
menjatuhkan imej mereka.
Ibnu Mu’taz pernah berkata:
“Orang yang hasad itu
marah kepada orang yang tidak berdosa, kikir terhadap sesuatu
yang bukan kepunyaannya
dan sentiasa mencari atau meminta sesuatu yang tidak akan
diperolehinya.”
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 8
Dalam hubungan ini Allah
Subhanahu Wata’ala telah memerintahkan
Nabi dan umatnya supaya
berlindung dari bencana golongan pendengki.
Allah Subhanahu Wata’ala
berfirman:
ِقَلَفْلا .بَرِب ُذوُعَأ ْلُق ) 1 ( َقَلَخ اَم .رَش نِم ) 2 ( َبَقَو اَذِإ ٍقِساَغ .رَش نِمَو
) 3 ( ِدَقُعْلا يِف ِتاَثا.ف.نل ا .رَش نِمَو ) 4 ( َدَسَح اَذِإ ٍدِساَح .رَش نِمَو ) 5 (
“Katakanlah: ‘Aku
berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai Subuh, dan kejahatan
makhluknya dan dari
kejahatan malam apabila telah gelap gelita, dan dari kejahatan
wanita-wanita tukang
sihir yang menghembus pada buhul-buhul, dan dan kejahatan
orang yang dengki
apabila ia dengki. ”
(Surah Al-Falaq: Ayat 1-5)
Rasulullah sendiri melarang
sifat hasad dengki dan saling dengki
mendengki. Beliau melarang
sifat benci dan saling menimbulkan kebencian.
Beliau juga melarang sifat
saling membesar diri dan jebak-menjebak antara satu
sama lain.
Beliau bersabda:
يدحلا بذآأ نظلا ناف نظلاو مآ ايا انت .و اوسسجت .و اوسسحت .و ث
.ا دابع اونوآو ، لاوربادت .و اوضغ ابت.و اودساحت .و اوسف ًاناوخإ
رماامآ . هرقحي .و هلذخي .و هملظي. ملسملا وخأ ملسملا . انهه ىوقتلا .
هردص ىلإ راشأو .. ملسملا هاخأ رقحي نا رشلا نم ءىرما بسحب .. لآ
هلامو هض رعو همد مارح ملسملا ىلع ملسملا
Maksudnya:
“Awas kalian daripada
sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata
yang paling dusta.
Jangan saling olok-mengolok, intai-mengjntai, atas-mengatasi, dengki
mendengki,
benci-membenci dan jebak menjebak. Jadilah kalian laksana hamba-hamba
Allah yang bersaudara
seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim
itu adalah saudara bagi
seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya;
janganlah ia
membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya.
Taqwa itu (letaknya) di
sini, seraya baginda menunjuk ke dadanya. Cukuplah bagi
seorang Muslim itu
kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi
seseorang Muslim itu
(menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang
Muslim yang lain.”
(Hadith riwayat Malek,
Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi)
Sebenarnya orang-orang yang
dengkikan kelebihan, kebolehan dan ilmu
yang dianugerahkan oleh Allah
Subhanahu Wata’ala kepada para Du’at
mempunyai jiwa yang
berpenyakit, hati yang berkarat. Mereka sanggup
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 9
membuat tipu-daya terhadap
saudara mereka sendiri demi melepaskan
kemarahan dan sentimen yang
meluap dalam dada mereka. Sikap inilah yang
pernah mendorong Qabil
membunuh saudara kandungnya Habil.
Perasaan dengki, marah dan
dendam yang meluap-luap inilah yang
mendorong berlakunya kejahatan
tersebut.
Allah Subhanahu Wata’ala:
ِهِدَحَأ نِم َل.بُقُتَف اًناَبْرُق اَب.رَق ْذِإ .قَحْل اِب َمَدآ ْيَنْبا َأَبَن ْمِهْيَلَع ُلْتا َو ْل.بَقَتُي ْمَلَو اَم
َنيِق.تُمْلا َنِم ُهّل ل ا ُل.بَقَتَي اَم.نِإ َلاَق َك.نَلُتْقَأَل َلاَق ِرَخ.ا َنِم ) 27 ( َتطَسَب نِئَل
.بَر َهّللا ُفاَخَأ ي.نِإ َكَلُتْقَأَل َكْيَلِإ َيِدَي ٍطِساَبِب ْاَنَأ اَم يِنَلُتْقَتِل َكَدَي .يَلِإ
َنيِمَلاَعْلا ) 28 ( ِرا.نلا ِباَحْصَأ ْنِم َنوُكَتَف َكِمْثِإَو يِمْثِإِب َءوُبَت نَأ ُديِرُأ ي.نِإ
َنيِمِلا.ظلا ءاَزَج َكِلَذَو ) 29 ( َنِم َحَبْصَأَف ُهَلَتَقَف ِهيِخَأ َلْتَق ُهُسْفَن ُهَل ْتَع.وَطَف
َنيِرِساَخْلا ) 30 (
“Ceritakanlah kepada
mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang
sebenarnya, ketika
keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dan salah seorang
dan mereka (Habil) dan
tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): “Aku
pasti membunuhmu!”
“Sungguh kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk
membunuhku, aku
sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku kepadamu untuk
membunuhmu.
Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan seru sekalian ‘alam.”
“Sesungguhnya aku ingin
agar kamu kembali dengan (membawa) dosa (membunuh) ku
dan dosamu sendiri,
maka kamu akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian
itulah pembalasan bagi
orang-orang yang zalim. Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya
menganggap mudah
membunuh saudaranya, sebab itu dibunuhnyalah, maka jadilah ia
seorang di antara
orang-orang yang merugi.”
(SurahAl-Ma’idah: Ayat 27-30)
Babak-babak dakwah Islam yang
dilalui sepanjang sejarah zaman dahulu
dan kini banyak memperlihatkan
peristiwa-peristiwa tragis di mana penyebab
utamanya ialah sifat hasad dengki.
Bukan sifat dengki dan orang jauh tetapi
yang datang dan kalangan
sahabat handai sendiri. Salah seorang penyair
bermadah:
و دنهملا ماسحلا عقونم ءرملا ىلع ةض اضم دشأ ىبرقلا يوذ ملظ
Penganiayaan oleh kaum
kerabat
lebih berbisa
dirasakan,
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 10
oleh seseorang,
dari tusukan pedang
waja India .
Sekian banyak para pemimpin
dan penguasa yang telah difitnah dan
dicela, khabar-khabar angin
dan kata nista dihadapkan kepada diri mereka;
terbit dari rasa dengki orang
yang sakit jiwa dan tidak mengendahkan maruah
orang dan tanggungjawab akhlak
terhadap orang lain. Sekian banyak tuduhantuduhan
palsu dicipta untuk
mengobarkan kebencian dan permusuhan yang
didorong oleh perasaan dengki
dan khianat. Banyak jamaah yang berpecahbelah
kerana angkara manusia
pendengki yang busuk hati; membawa fitnah ke
semesta; tanpa mengambil
pusing akan peringatan Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam. Beliau bersabda
mengingatkan:
.و ةميمغ .و دسح وذ ينم سيل هنمانأ .و ةناهآ
“Orang yang berhati
dengki, yang menjadi batu api, beramal dengan yang karut-marut
bukan daripada umatku
dan aku bukan ikutan mereka.”
Kemudian baginda membaca
firman Allah Subhanahu Wata’ala yang berbunyi:
ِمْؤُمْلا َنوُذْؤُي َنيِذ.لاَو اًناَتْهُب اوُلَمَتْحا ِدَقَف اوُبَسَتْآا اَم ِرْيَغِب ِتاَنِمْؤُمْلاَو َنيِن
اًنيِب.م اًمْثِإَو ) 58 (
“Orang-orang yang
menyakiti para Mu‘min lelaki dan perempuan (dengan membuat
fitnah) padahal mereka
(orang-orang yang beriman tersebut) tidak berdosa maka
sesungguhnya pembawa
fitnah tersebut telah memikul beban pendustaan dan dosa yang
nyata.”
(Surah Al-Ahzab: Ayat 58)
Bencana hasad dengki ini
apabila telah berkobar boleh mendorong orang
yang berkenaan melakukan
berbagai-bagai kebodohan, boleh melakukan apa
saja keburukan dan hal-hal
yang dilarang; persis seperti api apabila ia berkobar
marak; ia membakar daun-daun
yang kening dan basah tanpa kecuali.
Manusia yang hasad
sewaktu-waktu boleh berdusta mencipta
kebohongan dan fitnah untuk
merugikan manusia lain yang menjadi lawannya.
Alangkah baiknya, kalau
sebelum ia berbuat demikian ia menginsafi
bencananya. Alangkah baiknya,
jika ia mendengar Hadith Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam
yang menyelar orang-orang sepertinya.
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 11
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam bersabda:
اميا يف اهب هنيشي ءيرب اهنموه هملكب ملسم لجر ىلع عاشأ لجر
أي ىتح رانلا ةمايقلا موي هبيذي نا .ا ىلع أقح ناآ ،ايندلا لاقام دافنب يت
“Sesiapa yang
mengembar-gemburkan (pada orang ramai) sesuatu perkara (perkataan)
terhadap seseorang
Muslim untuk menjatuhkan maruah orang tersebut di dunia pada hal
ia tidak demikian maka
wajiblah Allah mencairkan pembawa fitnah tersebut pada hari
Qiamat dalam api neraka
sehinggalah ia dapat membuktikah kebenaran apa yang telah
dikatakannya.”
(Hadith riwayat Al-Thabarani)
Orang yang dengki itu mungkin
akan mengumpat dan menjadi batu api
padahal ia menyangka ia telah
berbuat baik, syaitan pula mengajukan alasanalasan
kepadanya untuk membenarkan
perbuatan buruk tersebut supaya dia
terus terjebak di dalam
fitnah.
Firman Allah Subhanahu
Wata’ala:
َم.نَهَج .نِإَو ْاوُطَقَس ِةَنْتِفْلا يِف َ.َأ ي.نِتْفَت َ.َو ي.ل نَذْئا ُلوُقَي ن.م مُهْنِمَو
َنيِرِفاَكْلاِب ٌةَطيِحُمَل ) 49 ( ٌةَبيِصُم َكْبِصُت نِإَو ْمُهْؤُسَت ٌةَنَسَح َكْبِصُت نِإ
َنْذَخَأ ْدَق ْاوُلوُقَي َنوُحِرَف ْمُه.و ْاو.لَوَتَيَو ُلْبَق نِم اَنَرْمَأ ا ) 50 ( اَنَبيِصُي ن.ل لُق
َنوُنِمْؤُمْلا ِل.آَوَتَيْلَف ِهّللا ىَلَعَو اَنَ.ْوَم َوُه اَنَل ُهّل ل ا َبَتَآ اَم ..ِإ ) 51 (
Maksudnya:
“Ada di antara mereka yang berkata izinkan
saya pergi dan jangan melibatkan aku dalam
fitnah. Bahkan mereka
telah pun terjebak dalam fitnah dan sesunguhnya neraka itu
melingkari orang-orang
kafir. Seandainya, engkau; hai Muhammad mendapat kebaikan
maka hal itu
merunsingkan mereka tetapi sekiranya engkau mendapat bencana kesusahan
mereka akan berkata:
Kami telah pun
menyedari dan menghindari bencana tersebut awal-awal lagi. Kemudian
mereka beredar dengan
riang gembira. Katakanlah wahai Muhammad, tidak ada yang
akan menimpa kami
kecuali apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dialah Tuhan kami
dan hendaklah
orang-orang Mukmin bertawakkal kepada Allah.”
(Surah Al-Taubah: Ayat 49-51)
Alangkah baiknya kalau manusia
pendengki tersebut memahami betapa
ruginya akibat dengki khianat
tersebut. Sesungguhnya Allah Subhanahu
Wata’ala telah menjanjikan
untuk orang-orang sepertinya siksa yang pedih.
Lebih-lebih lagi untuk orang
yang terus-menerus mengembangkan fitnah
tanpa
bertaubat dan sedar diri.
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 12
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam menyatakan:
انثا ابرلا ابرلا ىبرا ناو هما لجرلا نايتا لثم اهاندا ،أباب نوعبسو ن
هيخأ ضرع يف لجرلا ةلاطتسا
‘Riba ‘ itu ada 72 pintu, yang
paling kecil dosanya ialah seperti melakukan hubungan
Jenis dengan ibu
sendiri dan sebesar-besar riba’ ialah seorang itu menghakis nama baik
saudaranya.’
(Hadith riwayat A1-Tabrani)
Sabda Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam:
لآاأم اقيف ةمايقلا موي هيلا برق ايندلا يف هيخا محل هل ل : امآ أتيم هلآ
خضيو هلآ أيف ،أيح هتلآا .
Barangsiapa yang
memakan daging saudaranya di dunia (mengumpat) kelak pada hari
Qiamat dibawakan
kepadanya, makanlah daging bangkai ini sebagaimana engkau makan
dagingnya ketika dia
hidup dahulu. Lalu ia pun makan memakan daging itu sambil
berteriak-teriak.
(Hadith riwayat A1-Tabrani dan
lain-lain)
Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam:
ةبيغلا انزلا نم دشأ . ليق : .ا بوتيف بوتي مث ينزي لجرلا لاق ؟فيآو
هبحاص هل رفغي ىتح ،هل رفغي .ةبيغلا بحاص ناو ،هيلع
Mengumpat itu lebih
buruk daripada zina. Sahbat bertanya bagaimana? Rasulullah
menjawab: seorang yang
berzina itu kalau bertaubat mungkin taubatnya itu diterima
oleh Allah. Akan tetapi
orang yang mengumpat tidak akan Allah ampunkan dosanya
sehinggalah orang yang
diumpatinya itu memaafkannya.”
(Hadith riwayat Tabrani dan
Baihaqi)
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam menerangkan lagi pengertian mengumpat
dengan sabdanya:
نوردتا اولاق ؟ةبيغلا ام : ملعأ هلرسرو .ا : هركي امب كاخأ كرآذ . ليق :
لاق ؟لوقأام يخأ يف ناآ نإ تيأرأ : هتحب دقف لوقت ام هيف ناآ نا
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 13
“Tahukah kalian apa
ertinya mengumpat?” Sahabat menjawab: “Allah dan RasulNya
yang lebih tahu.” Ujar
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam lagi:(Mengumpat
ialah)“Engkau
mengatakan tentang saudaramu sesuatu yang tidak disukainya.” Lalu
ditanyakan: “Bagaimana
kalau ada sesuatu yang patut saya kata tentang saudara saya
itu?” Jawab Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam: “Sekiranya apa yang engkau
sebutkan tentang
saudaramu itu betul-betul ada padanya, maka itu bermaknna engkau
telah mengumpatnya
tetapi jika tidak betul maka itu bererti engkau telah mengadaadakan
kebohongan
terhadapnya.”
FAKTOR YANG MENYEBABKAN
HASAD DENGKI
Di dalam Kitab Ihya’
‘Ulumuddin karangan Imam Al Ghazzali
radiyalla’anhu ada disimpulkan
sebab-sebab yang menimbulkan perasaan hasad
dengki tersebut.
Antara lain:
i)Perasaan
Permusuhan dan Kebencian
Ini adalah sebab yang paling
banyak menimbulkan kedengkian. Kerana
sesiapa yang telah disakiti
oleh seseorang lain atas sebab-sebab tertentu atau
menyangkalnya dalam
tujuan-tujuan tertentu lantaran alasan-alasan tertentu,
hatinya pasti marah lalu
membenci orang yang menyakitinya itu, maka
tertanamlah bibit dengki dalam
dirinya. Dengki mengundang perlakuan yang
aggresif untuk memuaskan
hatinya.
Pendekata perasaan hasad
dengki sentiasa bergandingan dengan
perasaan marah dan permusuhan.
ii)
Merasa Diri Mulia
Perasaan ini manifestasinya
ialah seseorang itu merasa keberatan kalau
ada sesiapa yang dianggapnya
mengatasi dirinya. Dia tidak rela kalau ada orang
lain melebihinya. Kalau ada
orang-orang sepertinya yang mendapat lebih
pangkat, kuasa, ilmu dan
harta; dia bimbang kalau-kalau orang tersebut akan
bersikap takabbur terhadapnya.
Dia tidak boleh tahan dengan sikap mengatasi
yang ditunjukkan oleh
saingannya itu. Malah ia tidak boleh menerima apa yang
dirasakannya sebagai sikap
mengatasinya.
iii)
Takabbur
Jelasnya seorang itu mempunyai
watak membesarkan diri terhadap orang
lain, selalu memperkecilkan
dan memperhambakan seseorang. Ia
menganggarkan seseorang itu
mematuhinya. Apabila orang berkenaan
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 14
menerima atau memperolehi
sesuatu kurnia ia khuatir kalau-kalau orang itu
tidak lagi dapat merelakan
kepongahannya. Akhirnya orang yang telah
mendapat kurnia tersebut akan
enggan mengikutinya. Atau boleh jadi ia
menganggap orang tersebut akan
cuba
pula menyainginya.
iv)Ujub
Pernah Allah Subbanahu
Wata’ala jelaskan kepada kita perihal umatumat
dizaman silam. Mereka merasa takjub dengan diri mereka sendiri.
Hal ini
menghalang mereka menurut
kebenaran. Hujah mereka selalunya ialah seperti
yang tertera di dalam Al
Qur’an:
“Bukankah kamu tak
lebih dari
manusia (biasa) seperti
kami juga?”
Dan ungkapan yang berbunyi:
“Dan mereka berkata
adakah wajar kami mempercayai manusia
yang seperti kami
juga?”
Golongan tersebut merasa anih
melihat orang yang berjaya mendapat
pangkat ke Rasulan, menerima
wahyu dan martabat yang dekat di sisi Allah
Subhanahu Wata’ala ialah
manusia seperti mereka. Sebab itu mereka menaruh
rasa dengki kepada Rasul-Rasul
tersebut.
v)Takut
Terlepas Sesuatu Tujuan dan Habuan
Biasanya perasaan ini ujud
dalam kalangan orang yang saling berlumbalumba
merebut sesuatu habuan. Tiap
orang akan merasa dengki kepada
saingannya apabila saingannya
mendapat suatu kelebihan yang boleh
membantu dirinya sahaja
membolot habuan yang menjadi tujuan mereka tadi.
vi)Ghairah
Menjadi Ketua dan Mencari Populariti
Umpamanya seseorang yang
bercita-cita untuk menjadi manusia pertama
yang tidak ada tolok
bandingannya dalam salah satu cabang seni. Apabila
keghairahan terhadap pujian
dan jolokan bahawa dialah satu-satunya pakar
yang tidak ada taranya di
zaman itu telah menguasai dirinya, tiba-tiba dia
mendengar ada orang lain yang
dapat menandinginya di tempat lain. Hal ini
nescaya akan menyusahkan hati
perutnya. Ia bercita-cita kalau tandingannya itu
mati sahaja atau kemahirannya
menurun dan pupus.
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 15
vii)
Busuk Hati
Keadaan ini kalau ada pada
seseorang maka ia akan bersikap tidak suka
sesuatu kebaikan diperolehi
oleh hamba Allah yang lain. Apabila disebutkan di
hadapannya tentang kesenangan
mana-mana hamba Allah, sempit hatinya
mendengar hal tersebut. Akan
tetapi apabila dinyatakan pula sebaliknya,
umpamanya tentang kekacauan,
kegagalan dan nasib malang
menimpa orang
lain maka ia merasa gembira
dan suka hati.
BAGAIMANA
KITA MENGHADAPI PENDENGKI
Antara langkah-langkah yang
dianjurkan oleh Islam selaras dengan
kaedah akhlaknya dan contoh
yang ditunjukkan oleh Nabi-nabi ialah berhatihati
terhadap golongan pendengki,
menjauhkan diri dan golongan pengumpat,
mengelakkan pergaulan dengan
mereka atau mendengar kata-kata mereka.
Semoga dengan ini mereka dapat
menginsafi keburukan perangai mereka.
Islam mewajibkan sesiapa yang
mendengar apa-apa sebutan yang berdosa
supaya menyelar orang-orang
yang membeberkannya. Islam mewajibkan
seorang Muslim mempertahankan
nama baik saudaranya. Islam menggalakkan
supaya orang-orang yang
menghakis maruah
dan nama
baik orang lain diberi
pengajaran yang sesuai dengan
syara’ dan akhlak Islam. Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam
pernah bersabda:
“Barangsiapa yang mempertahankan
maruah saudaranya ketika saudaranya itu tidak
ada maka wajiblah Allah
melepaskannya dari siksa neraka.”
(Hadith riwayat Ahmad)
Orang-orang yang suka mengikut
perangai pendengki dan golongan
pengumpat, yang menjadi batu
api, suka mendengar kata-kata mereka dan
menyampaikan fitnah bawaan
mereka, hendaklah mengambil ingatan tentang
sabda Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam yang berbunyi:
Barangsiapa yang
mendengar saudaranya diumpat namun dia tidak membelanya
padahal ia mampu maka
ia ikut menanggung dosa pengumpatan itu di dunia dan di
akhirat.
(Hadith Asfahani)
Sabdanya lagi:
“Sesiapa dan kalangan
orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila
kehormatannya
dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka nescaya Allah membiarkan
nasibnya ketika ia
sangat memerlukan pertolongan Allah Subhanahu Wata’ala. Dan
mana-mana orang Islam
yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan
kehormatannya diceroboh
nescaya Allah akan menolongnya ketika ia sangat-sangat
memerlukan
pertolonganNya (Allah).”
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 16
(Hadith riwayat Abu Daud)
Orang-orang yang suka
mengintai-intai aib orang lain dan mencerobohi
serta menghakis nama baik
mereka hendaklah merasa takut terhadap balasan
murka Allah Subhanahu Wata’ala
serta janji-janji siksaNya yang telah
dinyatakan oleh Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam.
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam menjelaskan:
“Wahai orang-orang yang
beriman dengan lisan; akan tetapi Iman belum menyerap ke
dalam hati, janganlah kalian
menyakiti orang lain. Jangan mengintai-intai aurat (cacat
cela mereka),
sesungguhnya barangsiapa yang berbuat demikian, orang lain akan
mengintai-intai pula
cacat celanya sendiri. Barangsiapa yang cacat celanya diintai oleh
Allah nescaya Allah
akan bukakan pekungnya walaupun dalam kenderaannya sendiri.”
Dalam riwayat lain disebutkan:
“Walaupun di tengah
rumahnya sendiri.”
(Hadith ini adalah riwayat Abu
Daud)
Adapun sikap yang perlu
diambil oleh para Da’ie Muslim apabila
berhadapan dengan orang yang
menaruh perasaan hasad dengki ialah sentiasa
bersabar menunaikan solat,
berlindung diri dengan Allah Subhanahu Wata’ala
dari kejahatan orang lain dan
bencana prasangka dan hasad-dengki mereka.
Hendaklah ia menguasai dirinya
dari sifat amarah atau membalas dengan
berbagai helah dan tipu daya
dengan tidak mengikut cara dan akhlak sebagai
seorang Mukmin. Kalaulah para
Da’ie Muslim rela menurut jejak langkah
perbuatan mereka yang buruk
itu, nescaya ia akan setanding pula dengan
mereka. Dengan demikian
jatuhlah nilai akhlak dan agamanya, di samping
tercemarlah pula ciri-ciri
yang membezakannya, dengan orang-orang jahat. Yang
lebih utama dan elok dilakukan
umpamanya, ialah menyumbangkan apa-apa
yang baik yang dapat
disumbangkan kepada masyarakat. Segala penanggungan
dan penderitaan serahkanlah
sahaja kepada Allah Subhanahu Wata’ala Yang
Maha Mengetahui. Tidak ada
yang luput dan pengetahuanNya baik di langit
maupun di bumi. Allah
Subhanahu Wata’ala tidak pernah alpa terhadap
perbuatan golongan yang zalim.
Para Da’ie hendaklah sentiasa ingat sabda
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam:
“Tidak ada satu
penanggungan yang lebih dikasihi Allah daripada seteguk kemarahan
yang ditelan oleh
seseorang. Mana-mana perasaan marah yang dikawal oleh seseorang
semata-mata kerana Allah
nescaya Allah akan penuhkan batinnya dengan keimanan.
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 17
Biarlah pegangan dan perinsip
hidup seorang Da’ie itu sesuai seperti apa
yang pernah dilafazkan oleh
orang yang soleh dengan doa yang berbunyi:
“Ya Allah! Saksikanlah
bahawa nama baikku telah aku sedekahkan kepada orang.”
Para Pendakwah Islam hendaklah
berbeza dari makhluk Allah
Subhanahu Wata’ala yang lain
dengan ciri akhlak yang baik. Sesungguhnya
akhlak yang baik ialah buah
dan risalah yang dibawa oleh Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam.
Ini bersesuaian benar dengan sabda baginda:
“Sesungguhnya aku di
utus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”
Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam menjelaskan:
Sesungguhnya seseorang
hamba Allah itu dengan akhlaknya yang baik boleh mencapai
darjat yang paling
agung di akhirat dan mencapai darjat yang paling mulia meskipun ia
lemah dan segi ibadat.
Dan sesungguhnya seseorang hamba Allah itu dengan keburukan
akhlaknya boleh
menjunam ke dasar neraka yang paling bawah.
(Hadith riwayat At Tabrani)
Anas bin Malik meriwayatkan
bahawa pada suatu ketika kami duduk
bersama Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam, tiba-tiba beliau bersabda:
“Sekarang akan muncul
seorang lelaki ahli syurga menjenguk kalian.”
Tiba-tiba muncullah
seorang lelaki Ansar.
Pada esok harinya dalam
kesempatan yang sama. Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
pun berkata seperti itu
juga, lantas muncullah orang lelaki yang sama seperti semalam.
Pada hari ketiga, Nabi
pun berkata demikian juga, lalu muncul lelaki hari pertama
tersebut juga. Apabila
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam beredar, ‘Abdullah Amar
pun mengekori lelaki
tersebut. Beliau mengatakan kepadanya: “Saya telah bergaduh
dengan bapa saya dan
saya bersumpah tidak mahu bersamanya selama tiga hari. Kalau
saudara sudi
menumpangkan diri saya dalam tempoh itu nescaya saya akan turut
saudara pulang.”
“Baiklah, saya sudi, “jawab lelaki itu. Anas radiyAllahu‘anhu
meriwayatkan bahawa
Abdullah menceritakan yang beliau tinggal bersama lelaki
tersebut selama tiga
malam tetapi tidak pernah melihatnya bangun sembahyang malam.
Cuma apa yang diihatnya
ialah apabila lelaki tersebut bertukar kedudukan di tempat
tidurnya, ia sentiasa
menyebut nama Allah Subhanahu Wata’ala dan bertakbir,
sehinggalah akhirnya ia
bangun menunaikan Solat Fajar. Abdullah menambah: “Aku
tidak pernah mendengar
lelaki tersebut berkata kecuali dengan perkataan yang baik
sahaja.”
“Apabila berselang tiga
malam maka aku pun hampir-hampir meremehkan amalannya,
kata Abdullah. Selepas
itu aku pun berkata kepadanya: “Wahai hamba Allah, sebenarnya
antara aku dan bapaku
tidak ada apa-apa sengketa dan pergaduhan. Cuma aku telah
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 18
mendengar Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam menyebut perihal dirimu sebanyak
tiga kali. Beiau
berkata: “Sekarang tampil menjengol seorang ahli syurga “. Tiap-tiap kali
orang yang muncul itu
ialah saudara. Lantaran itulah saya ingin menumpang di rumah
saudara untuk melihat
apakah amalan saudara supaya dapat saya contohi. Tapi saya
tidak nampak saudara
melakukan apa-apa amal yang besar” “Apakah yang menyebabkan
saudara mencapai
martabat seperti yang diungkapkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam itu. Jawab
lelaki itu: “Tidak ada apa-apa yang saya lakukan selain dari apa
yang telah saudara
lihat. Kata Abdullah, “Ketika saya berpaling dan beredar lelaki
tersebut memanggil saya
dan berkata lagi: “Tidak ada apa-apa yang saya lakukan,
kecuali, apa yang telah
saudara lihat. Cuma saya tidak pernah menyimpan dalam hati
saya hasrat menipu
orang lslam yang lain atau rasa dengki terhadap sesiapa, lantaran
inilah yang telah
meningkatkan martabat saya.”
(Hadith: riwayat Ahmad dengan
Sanad perawi, mengikut Bukhari, Muslim dan
Nasai’e).
Seorang Da’ie memang amat memerlukan
kepada hati yang sihat. Akan
tetapi ia hendaklah sentiasa
bersikap waspada. Ia memerlukan akhlak yang
lurus dengan kesedaran. Ia
harus kuat dan tidak dapat ditawan oleh sifat marah
sehingga kecundang; melakukan
perbuatan yang lumrah dilakukan oleh para
juhala’ dan orang yang rendah
peribadinya. Ia hendaklah yakin bahawa Allah
Subhanahu Wata’ala yang Maha
Mengetahui segala rahsia akan menguruskan
segala-galanya.
Allah Subhanahu Wata’ala
berfirman:
ىَوْج.ن نِم ُنوُكَي اَم ِضْرَأْلا يِف اَمَو ِتاَواَم.سلا يِف اَم ُمَلْعَي َه.للا .نَأ َرَت ْمَلَأ
َرَثْآَأ اَلَو َكِلَذ نِم ىَنْدَأ اَلَو ْمُهُسِداَس َوُه ا.لِإ ٍةَسْمَخ اَلَو ْمُهُعِبا َر َوُه ا.لِإ ٍةَثاَلَث
ُث اوُناَآ اَم َنْيَأ ْمُهَعَم َوُه ا.لِإ .لُكِب َه.للا .نِإ ِةَماَيِقْلا َمْوَي اوُلِمَع اَمِب مُهُئ.بَنُي .م
ٌميِل َع ٍءْيَش ) 7 (
“Tidak ada tiga orang
yang berpakat rahsia kecuali Allah pihak yang keempat. Tidak juga
Allah bersama mereka di
mana sahaja mereka berada. Kemudian Allah menyatakan apa
yang mereka lakukan
pada hari Qiamat kelak. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
segala sesuatu.”
(Surah Al-Mujadilah: Ayat 7)
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 19
Allah Subhanahu Wata’ala
berfirman:
ٍجوُرُف نِم اَهَل اَمَو اَها.ن.يَزَو اَهاَنْيَنَب َفْيَآ ْمُهَقْوَف ءاَم.سلا ىَلِإ ا وُرُظنَي ْمَلَفَأ
) 6 (
“Dan telah Kami
ciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh
hatinya kepadanya. Kami
yang lebih hampir kepadanya dan urat lehernya sendiri.
(Surah Qaf: Ayat 6)
Tepatlah seperti yang
ungkapkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam:
“(Pada suatu ketika)
Allah mengingatkan Nabi lbrahim ‘alaihissalam melalui wahyu
dengan peringatan
(berikut):Wahai Khalil, elokanlah akhlakmu walaupun terhadap
orang-orang kafir,
kelak engkau akan menempati tempat orang-orang baik.
Sesungguhnya telah
tersurat dalam ketetapanku untuk melindungi orang-orang yang
baik akhlaknya di bawah
lembayung arasyKu. Akan Aku jamu mereka dengan minuman
dari sumber kudus
milikku. AkanKu hampirkan (tempat duduknya) di sampingKu.”
(Hadith ini diriwayatkan oleh
Tabrani)
Benarlah seperti apa yang
dikatakan oleh da’ie ulung Muhammad
Sallallahu’alaihi Wasallam:
“Orang yang diransang
kemarahannya tetapi dapat mengawal runtunan marah dan
bersikap hilm, wajib
mendapat kasih sayang Allah.”
(Riwayat Asfahani)
Rasulullah bersabda lagi:
Maksudnya:
“Apabila Allah
menghimpunkan para makhluk kelak maka terbitlah suatu suara
menyeru dan
mengumumkan; wahai Ahlu‘l fadli: (orang-orang mempunyai keutamaan).
Maka bangunlah beberapa
orang yang bilangannya tidak terlalu ramai dan mereka terus
bengerak masuk ke
syurga. Mereka disambut oleh para Malaikat. Malaikat bertanya:
Kami nampak
saudara-saudara begitu cepat masuk syurga maka siapakah sebenarnya
saudara semua. Mereka
menjawab: “Kami ialah Ahlu’l fadli:” Malaikat bertanya lagi:
“Apakah keutamaan
saudara-saudara ?“Mereka menjawab: “Dulu, (ketika kami di
dunia) kami bersifat
sabar bila dianiaya. Kami bersifat hilm (tidak membalas keburukkan
walaupun kami mampu
berbuat demiikian) apabila diperlakukan secara tidak wajar.
“Malaikat pun berkata:
“Masuklah kalian dalam syunga. Inilah sebaik-baik ganjaran
untuk orang-orang yang
berbuat baik.”
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 20
Rasulullah pernah menerangkan:
“Mahukah kalian
(mendengar saya terangkan perkara yang menambahkan kemuliaan
dan meninggikan
martabat. Sahabat baginda menjawab: “Mahu wahai Rasulullah!”
Baginda pun berkata:
“(Yang menaikkan martabat ialah) anda bersifat hilm
terhadap
orang yang
memperlakukan anda sebagai orang bodoh, anda memaafkan orang yang
menzalimi anda, memberi
kepada orang yang tidak sudi memberi apa-apa kepada anda,
menyambung silaturrahim
dengan orang yang tidak sudi mempunyai perhubungan
dengan anda.”
(Riwayat Tabrani)
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM
KEHIDUPAN PENDAKWAH
FATHI YAKAN 21
No comments:
Post a Comment